Mitä pohjoismaisuus ja design tarkoittavat omassa ajassamme? Mistä konseptimyymälässä oikeastaan on kysymys, ja mihin laajempiin yhteisteiskunnallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin se kiinnittyy? Voivatko skandinaavisuus ja paikallisuus kulkea käsi kädessä tai olla jopa toistensa synonyymejä?
Yrittäjyyttä yhteisön asialla
Riverå Magazinen numerossa 1/2022 Jutta Suutari-Hoikkala puhuu yrittäjäsuvussa kasvamisesta, uudenlaisista tavoista ymmärtää liiketoimintaa sesonkitaloudeksi mielletyssä ympäristössä, sekä siitä, millaista on olla kotkalainen suomenruotsalainen Porvoossa. Juli Sparfvénin kirjoittamassa ja Annika Blåfieldin kuvaamassa jutussa ruoditaan kivijalan tulevaisuutta kansainvälistyvän kuluttajakäyttäytymisen aikakaudella sekä unohtumattoman paikalliskokemuksen aineksia.
"Kun seuraa työkseen trendejä, tulee jatkuvasti tunne, että on myöhässä. Työssäni on tyypillistä, että jotain juttua on suunnitellut viisi vuotta, ja kun sen viimein saa valmiiksi, saman on näkevinään kaikkialla. Konseptointi ei kuitenkaan ole sitä, että tietää, mikä juuri nyt on trendikkäintä, vaan kyse on ajan ilmiöiden aistimisesta isommassa kuvassa."
-Jutta Suutari-Hoikkala
KUKKIA, OLIIVIÖLJYÄ, SAIPPUAA
Jutta Suutari-Hoikkalan Finform ei ole pelkästään sisustuskauppa, vaan pohjoismaisen kauniin arjen ylistys keskellä tulevaisuuden Porvoota.
Konseptimyymälä Finformin ovi Jokikadulla käy. On sateinen aamupäivä, ja sisään astelee tanskalainen Jonas Nielsen. Sateen piiskaamien ikkunoiden takana pilkottaa Porvoon Paahtimon tiilinen fasadi.
Lakrids by Bülowin Suomen-agentti ja liikkeen omistaja Jutta Suutari-Hoikkala tervehtivät toisiaan tuttavallisesti ja vaihtavat kuulumisia ruotsiksi. Suutari-Hoikkala seisoskelee tiskin kupeessa ja siemailee kahvia House of Rymin sirosta kupista. Jopa kurakelillä jokirannan pieni empire-huoneisto onnistuu henkimään ajatonta harmoniaa.
Nielsenin elekieli ja rentoutunut olemus kertovat, ettei vierailu ole ensimmäinen. Silti hän vaikuttaa aidosti ilahtuneelta voidessaan pysähtyä hetkeksi aistimaan tunnelmaa porvoolaisessa skandinaavisen designin keitaassa.
”Kun Lakrids aloitti, esikuviamme olivat Arne Jacobsen ja Bang & Olufsen”, Nielsen kertaa samalla, kun ravistelee pisaroita takistaan. ”Halusimme tuoda designin lakritsiin. Jos katsot pakkauksiamme, kaikki niissä on mittasuhteessa 7:2.”
Toden totta. Kuten kaikissa muissakin hallitun hintaisissa ylellisyystuotteissa, joita Suutari-Hoikkala myy liikkeessään, Lakridsin luksuskaramellirasioissa estetiikka kohtaa jokapäiväisen ja kaunis muotokieli tarkoituksenmukaisen.
”En haluaisi vertailla Suomea ja Tanskaa”, Nielsen jatkaa, ”mutta kuusi vuotta sitten oli vaikea löytää Lakridsille yhteistyökumppania Suomesta. Isoin ero Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä on se, että täällä designia — vaikkapa Iittalaa — voi ostaa myös supermarketista. Oman tuotteemme kohdalla halusimme välttää sen. Etsimme kumppanilta laatua ja tarkkaa visiota. Jutan konsepti oli täsmälleen se, mitä halusimme.”
Lue koko juttu (Riverå Magazine 1/2022, ss. 25-33): riveramagazine.fi.
Teksti ja kuvat Riverå Magazinen luvalla.
RIVERÅ
SLOW LOCAL URBAN MAGAZINE
Riverå on porvoolainen kaupunkikulttuurin aikakausilehti ja glokalismin äänenkannattaja, jonka ensimmäinen numero ilmestyi maaliskuussa 2022. Se keskittyy pitkän formaatin paikallisjournalismiin ja feature-sisältöihin tuoden yhteen kaupunki-ja aikakausilehden piirteitä. Riverån ensimmäisen numeron teemana on Tulevaisuuden Porvoo. Valikoidut Riverå-sisällöt ovat saatavilla verkossa kesäkuusta 2022 lukien osoitteessa riveramagazine.fi.
Kirjoittaja
Juli Sparfvén
Juli Sparfvén on Riverå-lehden perustaja, kustantaja ja vastaava toimittaja. Hän on kaupunginosalehti Wanha Porvoo-Gamla Borgå (WPGB) entinen päätoimittaja ja lähiympäristössä viihtyvä kosmopoliitti, joka ennen Porvoota asui Hollannissa ja Kiinassa. Häntä kiinnostavat laajasti yhteiskunnalliset, taloudelliset ja kulttuuriset teemat sekä lähellä olevan tarkastelu syvältä ja etäältä.
Valokuvaaja
Annika Blåfield
Annika Blåfield on Riverå-lehden valokuvaaja, joka aiemmin on kuvannut muun muassa sanomalehti Östnylandille sekä pitänyt useita yksitysnäyttelyitä. Koulutukseltaan Blåfield on luontovalokuvaaja, mikä näkyy luontevassa luonnonvalon käytössä sekä tarkkailijamaisena otteena tapahtumisen tallentamiseen. Blåfieldin kuville ominaista ovat pehmeys sekä värien ja yksityiskohtien korostuminen. Blåfield työskenteli yhdessä Sparfvénin kanssa WPGB-lehdessä.
Katso muita FINFORMkotona artikkeleita